第150回サザンビーチトーストマスターズクラブ(4/2/2017)

150’s meeting ~English session~
TM regular meeting started with TM SY’s opening remarks.
He announced that SBTM was celebrating its 150th meeting on that very day.
We hoped that SBTM would go better and better.
TMOM was performed by TM KO.
TM YN took the role of Word of the Day.
He chose  “fresh” , and it went well with the season since that day was the first day of spring according to the calendar.
In the prepared speech session, firstly, TM NS gave her speech titled  “We are not Monsters!”.
She told us about women.
How many changes do women face when they go into another circumstance like getting married?
How do they cope with those big changes?
She delivered her speech with full composure and we felt her strong will and determination.
The second speaker was made by TM TT.
His prepared speech title was  “How to Use KP Method in Presentation”.
To my surprise, KP stands for Kamishibai Presentation.
He led us to know how wonderful KP method is.
Its advantages are simple, lively, and handmade, he said.
In the table topic session, the TT master was TM CT.
She offered three different interesting topics in relation to the season of spring.
If you started something new, what would you do?
How do you cope with hay fever?
What dreams did you have when you were younger?
In the evaluation session, firstly, TM SN evaluated TM NH’s speech.
Her good points were as follows.
Her preparation was good so that her delivery was smooth.
The structure and composition of her speech was successful so that she was able to make her message understood.
One point for improvement was that her topic might not be appropriate as her speech aim was vocal variety this time.
The second evaluator was TM KM.
He evaluated TM TT.
His good points were as follows.
The structure was good, effective, and attractive.
Good performance.
The message was clear, simple, and lively.
Suggestion : It would be better and more persuasive if he compared other methods and showed KP’s merits stronger.
Then the general evaluator was TM Al.
In the general evaluation, TM Al mentioned the overall impression about the meeting.
He gave encouragement, saying “Good job!” and gave positive feedbacks to enhance the meeting.
第150回サザンビーチトーストマスターズクラブ例会(後半:日本語)
後半は日本語セションです。
引き続きTMOM(今朝のトーストマスター
)はO江さんが担当しました。
今日の言葉の担当はT部さん。
鳥年という理由で「トリ」を選んでくれました。鳥でも取りでもなんでもよいとのこと。
次に各サポーターの紹介がありました。
計時係はN井さん、集計係はY戸さん、えーとカウンタはT山さん。文法係はAさん。例会レポーターはM川。
いよいよ準備スピーチの時間です。
1番目はS紀さん。スピーチプロジェクトは、CC#10 「聞き手を奮い立たせる」、タイトルは「3つのこと」。
人に説明する時、3つの理由でよく説明します。その理由は、1)最小の3つ、2)最大の3つ、3)ちょうどよいの3つですと3つで説明。具体的に自分の今年の目標は3つで、目標の1つであるヨットに乗る理由を3つ。パートナーにそのことを話したら説得力がありすぎて、さらに大きな話になったとか。ユーモアもあり、ボディランゲジも自然でさわやかな説得力を醸し出し、CCプロジェクト総仕上げにふさわしいスピーチでした。CCプロジェクト達成おめでとうございます!!
2番目はH野さん。スピーチプロジェクトACマニュアル「対人関係のコミニュケーション」の#3「口頭による批判を鎮める」、タイトルは「アパレル通信販売のクレーム処理」。本クラブとしても初めてのPJであり、それを考慮され、丁寧な説明があり、続いて通信販売客に扮したT部さんのクレームに対する面談応対のロールプレとなりました。矢継ぎ早の苦情に対してもあくまでも丁寧控えめで、顧客の苦情を尊重しての対応だったのでお客もすんなり怒りが収まりました。50%割引での商品取り替えだったので、このような対応なら、誰も文句がつけられず逆に信頼でき、リピーターになってなしまいますね。2人のやり取りに対して、会場からの質疑応答もあり、全員参加で役立つ有用なスピーチと思いました。
次にテーブルトピックス(TT)の時間です。
本日の司会は初挑戦のK木さんです。本日の例秋の「春が来る」のテーマに沿ったお題が出ました。
1つ目は、「恵方巻について。こんなのがあったらでもOK」小田原TMCからのゲストのS水さんが答えました。恵方巻を作法にしたがって食べなかったので福は来ないだろうとのユーモアたっぷりの即興でした。
2つ目は「新年の立てた目標に向かっていますか」。N村さんが回答。着々と公私共々、目標に向かって進んでいるとのこと。早く目標が達成できるといいですね
3つ目は「あなたに勇気をくれる歌」。Y戸さんが回答。Y戸さんに勇気を与えてくれるのは、アンパンマンの歌とのこと。実際には歌いませんが、作者のこの歌を作った思いを語り、勇気を与える歌との思いが伝わりました。
次に論評のセッションです。論評司会はN村さんが担当。
1番目S紀さんのスピーチに対する論評は論評初挑戦のS好さん。良い点3つ1)プロジェクトにふさわしい話題、2)根拠がしっかりしている、3)エピソードがドラマチック。とても感服され、改善点の言及はありませんでした。初めての論評とはとても思えない、しっかりした論評でした。
2番目H野さんのスピーチに対する論評はO澤さん。1)説明が上手で準備しっかりリサーチ力あり。2)批判への解決法の例示が丁寧、3)ロールプレイではよく聞いて受け止めていたなど、良い面をしっかり拾っていました。改善点もロールプレイで客の反応を見ながら対応すると良いという、今後のヒントになる内容でした。深く解析した優れた論評と思いましたが、時間オーバーで残念。
次は総合論評です。
初めに今日の言葉、文法、えーとカウンターのレポートが行われました。
続いて、本日の英語セッションについて司会のN村さんから総合論評がありました。O江さんの今日の言葉の使い方として「取り直し」がよかった、TT司会初のK木さんがとても堂々としていた、論評のS好さんは聞きやすかった、O澤さんには特殊なスピーチにも関わらずスムーズな論評であったとのコメントがありました。
最後にいよいよ表彰セッションです。司会はTMOMのO江に戻りました。
英語ベストTTスピーカーにはM田さん、日本語ははS水さんが選ばれました。
ベスト論評賞には英語のN井さんが選ばれました。
ベストスピーカーにはCC#10達成のS紀さんが選ばれました。
本日の例会は参加人数も多く、とても実りのある例会でした。
広告